Poppodium Doornroosje is sinds kort toegetreden tot het Sociaal Fonds Podiumkunsten en daar is directeur Joris Holter erg trots op. Bij dit fonds kan iedereen die werkzaam is in de podiumkunsten een aanvraag indienen voor trainingen, cursussen of andere opleidingen. Dat de medewerker zelf voor een klein deel meebetaalt aan de kosten die maximaal 0,8% van de loonsom zijn, vindt Holter van groot belang. “Daarmee koopt de medewerker autonomie. Anders zou de werkgever kunnen zeggen: ik betaal dus ik bepaal.”
Bij Doornroosje zelf wordt “best veel uitgegeven” aan opleidingen. “Iedereen met een coördinerende rol krijgt een vierdaagse cursus leidinggeven. Alle medewerkers doen de cursus time management. En voor de directie zijn er zware trainingen bij De Baak. Ik geloof heilig in opleidingen en tijdens de coronaperiode zijn we er flink ingedoken. We hebben nu alles opgeschreven in een handboek zodat het ook geformaliseerd is.”
Holter koestert de platte structuur van zijn organisatie en benadrukt dat alle medewerkers, van vrijwilliger tot coördinatoren, hetzelfde worden behandeld. Ook wat betreft secundaire arbeidsvoorwaarden als gratis toegang tot concerten, korting op drankjes en uitnodigingen voor uitjes.
Voor de 55 vaste medewerkers geldt de cao poppodia, waarvoor Holter zelf optreedt als onderhandelaar. Zzp’ers onderhandelen hun tarieven op individuele basis, maar het startbod is het cao-tarief plus 67%, conform de richtlijn in de cao. “Jonge zelfstandigen hebben vaak nog niet door dat ze van dat geld ook hun pensioen en arbeidsongeschiktheid zouden moeten regelen en daar wijzen we hen op. Het is misschien betuttelend maar we zien het als onze verantwoordelijkheid.”
Met de aanscherping van de Wet DBA is er wat verschoven in de verhouding tussen vaste medewerkers en zzp’ers. “Geluidstechnici blijven gewoon opereren als zzp’ers – zij werken echt zelfstandig. Maar stagehands worden aangestuurd. Die nemen we of in dienst of betalen we voortaan via een payrollconstructie. Van de koks die hier jarenlang als zzp’ers maaltijden hebben bereid voor artiesten en crew is er tijdens corona één vast in dienst gekomen. Die is nu coördinator keuken en werkt inmiddels naast nog drie koks die in dienst zijn.”
Naast het grote podium in het Nijmeegse stationsgebied exploiteert Doornroosje ook nog het kleinere podium Merleyn. “Daar heeft een foutje beperkte impact”, zoals Holter het stelt, waardoor het een mooie leeromgeving is voor bijvoorbeeld lichttechnici en stagemanagers zonder veel ervaring. Ook stagiairs – zo’n 10 tot 15 per jaar – kunnen hier aan de slag tegen een maandvergoeding van €350. “En MBO-studenten krijgen evenveel als HBO-studenten.”
De vrijwilligerspool van Doornroosje telt ruim 130 mensen, die onder andere optreden als entreemedewerkers. “Een avonddienst knippen we in tweeën, want we willen niet dat mensen meer dan een dagdeel per week vrijwilligerswerk doen. Dat wat een vrijwilligers aan diensten levert, moet in verhouding staan tot wat ze ervoor terugkrijgen.”
De tarieven van de optredende artiesten, tenslotte, zijn altijd het gevolg van onderhandelingen waarbij begroting, kosten en inkomsten tegen elkaar af worden gezet. “In Merleyn houden we de entreeprijs bewust laag om laagdrempelig te zijn, waardoor we bijna altijd rode cijfers schrijven”, stelt Holter. “We begroten beide podia inmiddels integraal, waarmee het tekort op verlieslatende shows wordt gedekt door het resultaat op winstgevende shows. Je kunt het zien als herverdeling van kosten en inkomsten waardoor de impact van het geheel uiteindelijk wordt vergroot.”
